Tutkimusmatka laatuun

Tiistai 10.4. klo 6:20. Herätyskello piippaa, nousen vuoteesta, käyn suihkussa ja syön aamupalan. Sitten laukut kantoon, viimeisen kahvikupin huitaisu naamaan ja odottamaan junaa Matkakeskukselle, jossa tapaankin muut ryhmän jäsenet. Paikan päällä vaihdetaan pikaisesti kuulumiset ja hyppäämme junaan klo 7:20. Tämä tiistainen aamu on lähtölaukaus perjantaihin asti kestävälle JAMKin benchlearning matkalle Hochschule Esslingeniin.

Osalle viime vuodesta saatan olla tuttu naama, mutta lienee hyvä esittäytyä! Olen Aleksi Huttunen, viime vuoden JAMKOn hallituksen koulutuspoliittinen vastaava ja siten myös 2017 vuoden JAMKin Laadunvarmistuksen kehittämistyöryhmän jäsen. Tänä vuonna toimin JAMKOn edustajistossa ja koulutusalajärjestö JASTO:n puheenjohtajana.

Koko tämä matka kietoutuu juuri tuohon vuoden 2017 Laadunvarmistuksen kehittämistyöryhmään, jossa alettiin suunnittelemaan yhteistyössä saksalaisen AMK Hochschule Esslingenin kanssa yhteistä benchlearning matkaa. Matkan tarkoituksena oli huomata hyviä tapoja kummassakin ammattikorkeakoulussa ja kehittää sitä kautta omaa toimintaa ottamalla juuri näitä hyviä käytäntöjä omaan AMK:hon. Matkalle lähtevään työryhmään valittiin henkilökuntaa eri JAMKin osa-alueilta, niin laatupäälliköitä, opettajia kuin koulutuspäälliköitä. Myös meidät opiskelijat otettiin huomioon ja lähdin opiskelijajäsenenä matkalle mukaan tuomaan opiskelijanäkökulmaa.

Hohschule Esslingenin yksi kampuksista.

 

Saksassa asioita tehdään hyvin eri tavalla mitä täällä Suomessa ja jokainen AMK on hyvin erilainen toisestaan. Myös opiskelijakunnilla Saksassa on huomattavasti pienempi rooli, mm. tutoreita ei valitse opiskelijakunta, vaan opettajat. Opettajat käytännössä valitsee sitten parhaiten kursseilla menestyneet opiskelijat tutoreiksi. Kun itse pidin esitelmää JAMKOsta ja opiskelijan näkökulmasta opiskelijalähtöisessä opiskelussa, paljon mielenkiintoa Saksan päässä herätti juuri opiskelijakuntien ja koulutusalajärjestöjen rooli, sekä myös Jupinaviikot, jotka nähtiin uniikkina konseptina.

Osalla saksalaisista opettajista oli mielenkiintoisia ideoita, jotka voisivat olla hyvä ottaa soveltaen käyttöön tänne meille JAMKiin. Paljon oli puhetta opintojen pelillistämisestä erilaisten sovelluksien (augmented reality) ja konseptien (esim. lautapeli eri yritysmalleista) avulla. Näistä teemoista ja ideoista pääsin antamaan vapaasti oman rehellisen mielipiteeni JAMKin työryhmälle ja mahdollisuutena tämä oli loistava tilaisuus päästä antamaan opiskelija näkökulmaa mihin suuntaan opintojen ja opiskelun pitäisi mennä. Muutenkin reissu meni kitkattomasti ja yhteistyö oli hyvää. Päivät oli suunniteltu saksalaisella tehokkuudella jämäköiksi ja asiaa tuli niin paljon, etten kaikkea millään voi valitettavasti saada mahdutettua tähän yhteen blogikirjoitukseen. Raskas, mutta antoisa reissu siis kaikin puolin!

Tekstissä mainittu lautapeli.

Haluan rohkaista kaikkia opiskelijakollegoitani osallistumaan ja olemaan aktiivisia opiskelijalähtöisessä opiskelussa. Hyvä ja helppo tapa vaikuttaa on juuri Jupinaviikot ja kurssien loppuarviot ASIOssa, huono vaihtoehto ei myöskään ole osallistua JAMKOn edunvalvontatiimeihin, tai muuten koulutusalajärjestöjen ja opiskelijakunnan toimintaan. Meillä on mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, mihin suuntaan koulutuksemme tulee tulevaisuudessa menemään. Tehkäämme siis yhdessä opiskeluistamme mielekästä!

 

Aleksi Huttunen

Selaa kaikkia blogeja

Blogit